Ընդհանրականների (ունիվերսալիաների) հիմնահարցի արիստոտելյան ըմբռնումը Տաթևի դպրոցում

  • Սեյրան Զաքարյան ԵՊՀ
Keywords: Արիստոտել, Հովհան Որոտնեցի, Գրիգոր Տաթևացի, ընդհանրականներ, անհատ գոյացություն, սեռ, տեսակ, ռեալիզմ, նոմինալիզմ

Abstract

Aristotle’s philosophy had a great influence on the formation of philosophical views of the representatives of Armenian medieval philosophy, in particular Tatev theologicalphilosophical school, Hovhan Vorotnetsi (1315-1388), Gregory of Tatev (1346-1409), Arakel Syunetsi (50-ies of XIV century – 20-30-ies of XV century) and Matthew Jughayetsi (50-ies of XIV century – 20-ies of XV century). During the discussion of various philosophical issues Armenian philosophers follow Aristotle at the same time criticizing those provisions which are incompatible with the Christian doctrine, but as far as the issue of universalities is concerned they clearly defend the Aristotelian moderate realistic point of view, that is, they accept the resolution of triple existence of universalities, according to which: a) the universal exists in the mind of God as a preidea of the things to be created, b) the universal exists in separate things as a characteristic feature and c) the universal as such, as a speculative essence, exists in the mind as a concept.

Author Biography

Սեյրան Զաքարյան, ԵՊՀ

փիլիսոփայության պատմության ամբիոնի վարիչ, փիլիսոփայական գիտությունների դոկտոր, պրոֆեսոր (S.A. Zakaryan@mail.ru)

Published
2016-12-26