Մի լրացում սայաթնովագիտության մեջ

  • Վաչագան Ավագյան ԵՊՀ
Keywords: Նահապետ Քուչակ, Սայաթ-Նովա, Արշակ Չոպանյան, Նաղաշ Հովնաթան, Պարույր Սևակ, Գևորգ Ախվերդյան, սայաթնովագիտություն, քննականհամեմատական մեթոդ, գրական ավանդույթներ, գեղարվեստական պատկեր, գրական ազդեցություն, հայ միջնադարյան տաղերգություն

Abstract

In the present article, studying the introduction of the great expert on Armenian Medieval poetry A. Chopanyan’s book “Troubadour Naghash Yovnatan and Artist Yovnatan Yovnatanean”, the author states that A. Chopanyan was the first in the history of Armenian literary criticism to compare the creative peculiarities of Armenian Medieval three great lyric poets N. Kuchak, N. Hovnatan and Sayat-Nova according to various literary aspects. Proceeding from the purpose of the article, the author particularly focuses on those evaluations of A. Chopanyan which directly or by means of the evaluations of the poets of the above-mentioned work of N. Hovnatan refer to Sayat-Nova. Having, perhaps, for the first time used Chopanyan’s judgments in scientific circles, it was proved that they, on the whole, correctly characterize the different aspects of Sayat-Nova’s lyric poetry. It has also been proved that the majority of these estimates coincide in the content with opinions of the following researchers of Sayat-Nova’s works.The latter, however, without noticing it, presented the judgments of A. Chopanyan more reasonably, with special perception and extensive structure.

Author Biography

Վաչագան Ավագյան, ԵՊՀ

հայ գրականության ամբիոնի դոցենտ, բանասիրական գիտությունների թեկնածու (avagyan.vachik@yandex.com)

Published
2016-03-09