Սոցիալական համերաշխության հարցը XIII-XV դարերի հայ փիլիսոփայության մեջ

  • Սեյրան Զաքարյան ԵՊՀ
Keywords: սոցիալական համերաշխություն, միջնադարյան փիլիսոփայություն, տիեզերական ու սոցիալական ներդաշնակություն, մարդու բնություն, աստվածային, բնական ու դրական օրենքներ, բարոյական նորմեր, համագործակցություն, իշխանություն

Abstract

The article indicates that while discussing the issue of social solidarity, medieval Armenian thinkers firstly introduce their understanding of creation, cosmic harmony, human nature and social life and then only refer to assumptions and conditions for the existence of social solidarity and mechanisms of its implementation.They are as follows: a) God’s laws exist in the created universe and God’s established order and relations in the society the maintenance of which is a sacred duty for human beings; b) being the products of the creation of the same God, all human beings are born equal, are similar in composition and nature; at the same time, there are some physical and mental differences among human beings determined at birth, there are inequities in society and different statuses due to work division as well as different social roles such as lords and servants, rulers and subjects who being mutually interrelated, are supposed to seek establishing mutually beneficial ways of cooperation; c) obedience to authority ( authority comes from God; therefore, political and social obedience is obligatory), governance according to natural, divine and human laws, wise exercise of natural, divine and human laws, governance according to moral norms and laws and justice.

Author Biography

Սեյրան Զաքարյան, ԵՊՀ

Փիլիսոփայության պատմության ամբիոնի վարիչ, փիլիսոփայական գիտությունների դոկտոր, պրոֆեսոր (S.A. Zakaryan@mail.ru)

Published
2015-12-23